vrijdag 28 januari 2011

Art of Creative thinking

SCAMPER:

Een techniek die gebruikt kan worden om creatieve ideeën te genereren.


- Substitute: Samenstelling van producten of diensten
- Combine: combineer verschillende producten of diensten
- Adapt: pas verschillende producten of diensten aan, aan bepaalde behoeften/noden
- Magnify - Minimize - Modify: vergroot, verklein of verander
- Put to other users: kan men het product/dienst niet voor iets anders gebruiken?
- Eliminate: elimineer overbodige elementen, maak het simpelere, gemakkelijker
- Reverse - Rearrange: Omdraaien, herschikken, binnenste buiten keren


Brainstormen

- Alleen: veel meer en betere uitwerkbare ideeën dan samen brainstormen
- Wees Persistent: werk door op bepaalde ideeën, doorzettingsvermogen, focus!
- Wees flexibel: kies meerdere invalshoeken, breed perspectief hanteren
- Blije, boze en angstige mensen hebben meer creatieve ideeën dan verdrietige en ontspannen mensen= move yourself!
- Grondig, rationeel en nauwgezet nadenken leidt tot meer creativiteit
- Within the box denken: systematisch en gestructureerd nadenken binnen een specifiek domein --> laat bepaalde ideeën even rusten, en begin er de dag erna opnieuw aan...
- Zorg voor geactiveerdheid tijdens brainstormen
- Werk met stress --> gespannen en gefrustreerde mensen, met beperkte tijd komen tot betere ideeën dan ontspannen en relaxte mensen....
- Wissel af tussen individuele en collectieve brainstorming sessies (mogelijkheid om te toetsen), werk uit en verbeter individueel


Creative strategy
1. Utilize the base brand strategy
2. Execute a completely new strategy
3. Develop a new creative approach, but build in key equities from the base brand campaign



"Conclusie: Hoe word je creatief?

Ons vermogen tot creativiteit stelt ons in staat om duurzaam beleid te ontwikkelen, succesvol te concurreren en vooruitgang te boeken door de ontwikkeling van nieuwe technologieën. Daarom is creativiteit big business, werken er duizenden mensen met goed betaalde banen in de creatieve industrie en spenderen bedrijven en overheden veel geld aan maatregelen om de creativiteit van hun werknemers te bevorderen. Het is daarom jammer dat mensen die afhankelijk zijn van hun eigen creativiteit of die van hun werknemers zich nog te vaak baseren op achterhaalde opvattingen over creativiteit, en dat de maatschappij en economie dus weleens gebaat zou kunnen zijn als deze personen hun strategieën zouden actualiseren. Lateraal, divergent en “out-of-the-box” denken werkt zo nu en dan prima, maar dient te worden afgewisseld met een grondige en rationele aanpak. Door geconcentreerd, hard en zelfs systematisch aan een probleem te werken duurt het misschien even voordat je een vernieuwend idee krijgt, maar uiteindelijk biedt deze aanpak misschien wel een grotere kans om een probleem creatief op te lossen. Het is ook een misvatting dat creativiteit vooral optreedt als je samen brainstormt of als je lui en ontspannen achterover leunt. Mensen die in een groep ideeën spuien hebben weliswaar veel plezier en zijn tevreden over hun uitkomsten, maar als je veel creatieve ideeën wilt is brainstormen in een groep weinig effectief – dit kun je beter alleen doen. Schaf tot slot die dure ontspanningsruimtes maar meteen af. Mensen worden niet creatief als ze ontspannen achterover leunen. Wat helpt dan wel? Een vrolijke bui, een boosaardig humeur of een angstige stemming. Voor creativiteit moet je namelijk geactiveerd zijn."

--> van vergeten website :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten